Projektując oświetlenie LED sklepu, należy wziąć pod uwagę wszystkie funkcje, jakie ma do spełnienia światło w tego rodzaju pomieszczeniach. Jedną z nich jest wspieranie sprzedaży poprzez efektywne i atrakcyjne podświetlane witryn, regałów czy ekspozycji. Sprawdź, jak wybrać oświetlenie do sklepu i na co zwrócić uwagę przy wyborze źródeł światła typu LED do pomieszczeń sprzedażowych.
Oświetlanie przestrzeni sklepowej – na co zwracać uwagę?
Projekt oświetlenia sklepowego powinien uwzględniać m.in.:
- dostateczną ilość światła i ewentualne zmiany w ekspozycji,
- właściwe oddanie barwy i spójność całego systemu,
- precyzyjne doświetlanie witryn,
- odpowiednią temperaturę barwową.
Zadbaj o dostateczną ilość światła w sklepie
Podstawowym błędem w zakresie oświetlenia sklepów jest zapewnienie zbyt małej ilości światła w poszczególnych jego obszarach. Jeśli w sklepie będzie zbyt ciemno, klienci nie tylko będą czuć się w nim nieswojo – samo robienie zakupów będzie bardzo niekomfortowe z uwagi na brak możliwości dokładnego obejrzenia dostępnych produktów. Błędem popełnianym w tym zakresie jest zbyt mała ilość źródeł światła lub zbyt słaba jasność żarówek. Oświetlenie sklepu powinno też uwzględniać zmiany w ekspozycji, tak aby przy nowym układzie produktów w sklepie, w dalszym ciągu były one odpowiednio doświetlone. Dla zapewnienia równomiernego rozkładu światła warto postawić np. na panele podtynkowe LED jako oświetlenie główne oraz punktowe w formie projektorów montowanych w systemach szynowych.
Właściwe oddanie barwy
Parametrem, który koniecznie trzeba uwzględnić przy projektowaniu systemu oświetleniowego w sklepie, jest wskaźnik oddania barwy CRI. Należy dobrać takie żarówki lub świetlówki, które oddają faktyczne kolory oświetlanych przedmiotów. W stosowanych w sklepach żarówkach i źródłach światła LED wskaźnik CRI powinien wynosić minimum 80, a najlepiej ponad 90 – tylko wtedy światło nie będzie ingerowało w naturalną barwę eksponowanego towaru.
Doświetlenie witryny
Witryna jest szczególnym miejscem w każdym sklepie. To ona ma zachęcać potencjalnych klientów do wejścia i zapoznania się z aktualną ofertą. Nic więc dziwnego, że wszystkie sklepy dbają o staranną i atrakcyjną kompozycję swoich witryn. Aby nie zepsuć jej za słabym lub zbyt mocnym oświetleniem, należy zastosować światło, które dobrze podkreśli poszczególne akcenty, a jednocześnie nie oślepi osób znajdujących się na zewnątrz. Do oświetlania witryn sklepowych najlepiej wybrać oprawy track light.
Jaka barwa światła do sklepu?
W zależności od rodzaju asortymentu, oświetlenie LED w sklepie powinno charakteryzować się odpowiednią temperaturą barwową, która pomoże wyeksponować walory poszczególnych produktów. Przykładowo świeże wędliny najlepiej prezentują się w świetle o odcieniu różowym, a sery – w żółtym. Ekspozycja nabiału wymaga zimnego, białego światła, a ryby i owoce morza najlepiej oświetlać światłem w odcieniu niebieskim. W sklepach z odzieżą czy drogeriach najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie światło neutralne o temperaturze ok. 4000K z wysokim wskaźnikiem CRI. Najlepsze oprawy oraz źródła światła do sklepowych systemów oświetleniowych znajdziesz w ofercie sklepu On Led – sprawdź nasze propozycje.